KLÍČKY & spol.

KLÍČKY

Toľko som o nich popísala v knihe. Naozaj mám hrejivý pocit na duši, keď mi píšete, že sa vám páči. Že vás napĺňa a že je jedinečná. Tieto pocity sa veru nedajú slovami opísať. Dá sa to len zažiť. Je to úžasný pocit zadosťučinenia po roku tvrdej driny. Doslova 24 hodinovej dennodennej makačky na jej tvorbe. Práca spočívala najmä v starostlivosti o množstvo klíčkov a prerábanie našich NAJ jedál do klíčkovej podoby. Nakoľko majú členovia našej rodiny rôzne intolerancie, klíčkami som začala nutrične nahrádzať hlavne mäsové a mliečne zložky. Recepty v knihe sú naozaj jedinečné. Niektoré mnohokrát preskúšavané a testované viacerými odborníkmi, kým som ich spísala do knihy. Keď to tak zhrniem, celé dni som klíčila, varila a fotila, po nociach písala texty a upravovala fotky. Spala som málo. Lebo som nestíhala... Som rada, že mám toto náročné obdobie za sebou. A som vďačná aj za tento čas a novú skúsenosť. 


KLÍČKOVANIE

Prvou a veľmi podstatnou podmienkou je vedieť si semienka naklíčiť a poskytnúť im vhodnú starostlivosť, aby počas celej doby klíčenia, uskladnenia klíčkov alebo ich spracovania do jednotlivých jedál neprišlo k ich kontaminácii a znehodnoteniu. V celom procese je podstatné dodržiavať maximálnu hygienu. 

Je potrebné ovládať pár jednoduchých krokov a zásad a môžeme z klíčkov začať okrem iného aj variť , piecť alebo ich fermentovať. Áno, dobre čítate. Veď klíčky sú zelenina, ako každá iná. A majú neskutočný, stále neobjavený potenciál. Pre mňa osobne sú funkčnou superpotravinou súčasnosti a jedlom budúcnosti ľudstva. Veď ich konzumujem nepretržite denne už vyše tri roky. A priebežne celý život. 


SOMA NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH

Na svojich sociálnych sieťach (hlavne na IG) zdieľam ku klíčkom množstvo príspevkov a videí 

https://www.instagram.com/_dennik_jednej_vegosky_/

https://www.facebook.com/Denn%C3%ADk-jednej-vego%C5%A1ky-554322448277780/

Od začiatku projektu s knihou až po živé vysielania po vydaní knihy s vami všetko pre ozrejmenie si niektorých receptov a postupov zdieľam. Lebo je to niečo nové, s čím ste sa poniektorí ešte nestretli. A sama na sebe viem, že aj ja občas potrebujem názornú ukážku. Lebo raz vidieť je viac ako trikrát počuť. Aj u mňa to takto funguje. Preto sme si vo vysielaniach priblížili čo to z knihy aj čo to, čo sa do knihy nevošlo. Tieto informácie som vám to uložila na nástenku do IGTV, aby sa k tomu mohli kedykoľvek vrátiť. 

UKÁŽKY JEDÁL Z KNIHY

Napr. aj táto  krtkova torta je z klíčkov. Teda jej korpus. A je bez lepku. Načo všade pchať lepkovú múku?! A v knihe ju nájdete rovno v dvoch verziách - v klasickej vegetariánskej s tvarohom, ale aj vo vegánskej s vegan tvarohom. Jednotlivé suroviny v receptoch som sa snažila nahrádzať tak, aby boli dostupné pre všetkých.


Z klíčkov si vieme vyrobiť  napr. aj majonézu a  následne z nej americký dresing . Viď na foto.



Klíčky používame aj na slané pečenie. Či už do cesta alebo priamo do rozkvasu. V knihe nájdete tri recepty na chlieb klasický, dva z toho sú na chlieb kváskový. 



Na kváskové chlebíky môžeme použiť RÝCHLOKVÁSOK vyrobený zo sladkého klíčkového fermentu. Nájdete ho samozrejme v knihe KLÍČKOVANIE.



Štvrtý chlebový recept je na pre nás trošku exotický  indický cesnakový garlic naan. Jedno z našich najobľúbenejších jedál na potulkách Indiou. Nech sa páči. Tu ho máte. Klíčky sú rozmixované, nikto nespozná, že sú v ceste. Lebo my chceme mať jedlo výživnejšie po nutričnej stránke. 


Pri fermentácii klíčkov ešte zostaneme. Je to taká vyššia škola klíčkovania. Venujeme sa jej obšírne v knihe. Klasickej fermentácii naslano či nasladko, ale pripravujeme aj vegan fermentovanú bryndzu či zrejúci syr francúzskeho typu. 


Alebo prílohové šaláty. Ak máte radi kvasenú kapustu alebo uhorky, vrelo odporúčam. Tento konkrétne je s medvedím cesnakom. Veľká lahôdka. NAOZAJ.


Kvasené klíčky sú súčasťou napríklad aj týchto japonských placiek. Originál ide do tohto receptu kvasené kimchi (kimči). Tak prečo doň nedať kvasené klíčky?


Alebo fermentovaný klíčkový jogurt. Veľká dobrota. Vegánsky s rastlinnými bielkovinami a probiotickými kultúrami. Neveríte?



Úplne najvďačnejší  klíčkový jedák bol od jedného roka tento malý, dnes 25 mesačný, bucko - pucko. Tak ho volám ja. NIekedy nechce naozaj nič jesť, ale klíčkami nepohrdne nikdy. Z toho vyplýva, že ako svoje deti naučíme od malička, tak budeme mať. Zdravá strava nie je výnimkou. V našej rodine sa toto pravidlo potvrdilo rovno trikrát. 

Nabudúce sa rozpíšem o preklíčených klíčkoch do výhonkov a čo a ako s nimi.  Zatiaľ do čítania priatelia!


Komentáre

Obľúbené príspevky