Konopno - ľanový chlieb

Konečne! Vytešujem sa. Asi po 4 meisacoch som si pochutila na chlebe. Už som prestala dúfať a zmierila som sa s tým, že chlieb teda asi nie a zostávam na tom ryžovom polystyréne... A zrazu... stal sa zázrak? Správne načasované? Žeby postavením slnka (už bolo po západe), mesiaca, hviezd? Neviem. Ale viem určite, že upiecť dobrý bezlepkový chlieb je hotová alchýmia. Možno to bolo práve tou správnou kombináciou použitých surovín a hlavne múk. Dočítala som sa aj, že keď sa niekomu podarí upiecť dobrý bezlepkový chlieb, recept si nechá pre seba a určite ho neprezradí. Keďže ja nie som lakomá a nemám záujem podnikať (zatiaľ :)) v tejto sfére, ponúkam recept na tento chlebík.

Konopno - ľanový chlieb



Suroviny:
  • 3 1/3 Š bezlepkovej múky (2 Š Jizerky a zvyšok Schär Brot mix Dunkel)
  • 2 1/4 ČL sušených kvasníc (Dr. Oetker)
  • 3 PL rozdrvených/pomletých ľanových semienok
  • 1 PL celých ľanových semienok
  • 3 PL drvených konopných semienok 
  • 1 ČL celej rasce 
  • 4 PL oleja
  • 1 PL jablčného octu
  • 1 ČL soli
  • 1 3/4 Š teplej vody na namáčanie semienok/ na prípravu cesta
  • na posypanie chlebíka semienka ľan, sezam, slnečnica, tekvica
Vysvetlivky: 1 šálka - Š = 300 ml 



Ja som tento chlebík piekla na skúšku z polovičnej dávky. Bolo náročnejšie vypočítavať 1/2 z uvedených surovín, takže niečoho bolo možno menej, možno viac... Vydaril sa a nabudúce upečiem z celej.



Postup:
  • všetky semienka namočíme do teplej vody aby zrôsoloveli a vytvorili lepiacu zložku namiesto lepku. (Výhodou tohto receptu je, že nemusíme pridávať xantánovú, či guarovú gumu.)
  • vo veľkej mise zmiešame suché suroviny: preosiatu múku (toto je PODMIENKA dobrého chlebíka, nakoľko bezlepková múka má tendenciu hrudkovieť), kvasnice a soľ
  • v ďalšej miske všetky mokré suroviny: olej, ocot a zmes vody so semienkami
  • teraz dáme všetky zložky dokopy a vypracujeme cesto, ktoré miešame - ja osobne vareškou a 10 min. Je to hotová posilovňa :)
  • prichystáme si nádobu na pečenie, ktorú vyložíme papierom na pečenie (ja si ho nastrihávam, aby sa lepšie do nádoby uložil)  a celý ho potriem olejom. Vložíme cesto - teda tú lepkavú hmotu, ktorú sme umiesili a vytvarujeme do pažadovaného tvaru vareškou, lyžicou, mokrými rukami - čím nám to pôjde najlepšie 
  • ešte ho celý potrieme/ pocapkáme rukami studenou vodou
  • na záver posypeme ľubovoľnými semienkami
  • necháme 1 hod. kysnúť zakryté čistou utierkou - klasika, ako kysnuté cesto
  • pečieme na 200 st. C vrchný + spodný ohrev, 50-60 min.
  • po upečení potrieme studenou vodou


Komentáre

Obľúbené príspevky