Čo ma inšpiruje...

Vtedy, pred rokmi, ma ako novopečenú manželku, mladú a neskúsenú kuchárku a matku v jednom snažiacu sa čo to ukuchtiť, pochytila mánia kupovania časopisov ako Dobré jedlo a jemu podobné. Mánia prešla do študovania ich obsahu a hlavne obrázkov :) áno, čítala som obrázky, ako malé dieťa a rozplývala sa nad nimi, že možno raz, aj ja také niečo zvládnem. A netrvalo dlho, dej sa vyvýjal ako v rozprávke, že zlé sa na dobré obrátilo a ja analfabet v kuchyni, som sa celkom rýchlo naučila variť :) 


Kuchárky a iné - výber NAJ







Časopisy s receptami uloženými v šanónoch majú svoje miestečko v skrini isté a raz, keď bude zo mňa babička ich ponúknem ďalšej vareniachtivej osôbke, ktorá bude mať záujem, Možno ... veď uvidíme časom. Vlastne aj recept na tú moju prvú tortu, spomínanú v úplne prvom príspevku Niečo o mne... som vyhrabala z niektorého toho časopisu. Možno sa posnažím a vyhrabem ho znova...  ale fotiť ich pre istotu nebudem :)

Dnes, po rokoch sa knižnica doplnila rôznymi inými titulmi. Recepty v tlačenej podobe. Nikdy ma nenapadlo ich spočítať :)... v minulosti, keď ľudia nemohli spať, rátali hviezdy na nebi. Žeby som porátala všetky recepty? 
Takže toto je časť mojej zbierky. Niektoré tituly sú v obehu medzi známymi. Ale myslím, že tieto sú The best!!!  V čase nudy sa oplatí listovať v ktorejkoľvek z nich, inšpirácia nedá na seba dlho čakať a na stole rozvoniava nové jedlo...


Výber NAJ

Zaujímavá je malá knižočka s malinami na obale v druhom stĺpci sprava pod názvom "Kuchařka pro mladé muže aneb Jak s minimem špinavého nádobí a kuchařských skuseností zapusobit na dívku". ...škoda, žiaden mladý muž sa nechytá... alebo nie je na koho zapôsobiť???


Výber NAJ

Výber NAJ


Výber NAJ


Veľmi si vážim túto kuchársku knihu. Prvú kuchársku knihu písanú v slovenskom jazyku, vydanú v Pešti v r. 1870. Autorom je Ján Babilon a je zaradená do slovenskej faktografickej literatúry 19. st. Autor v úvode píše, že dielo takéhoto druhu a rozsahu mali v Európe len veľké národy, preto ako dobrý vlastenec a národovec po 20 ročnej usilovnej práci vydáva toto dielo, ktorým sa Slováci, hoci do počtu malý národ, aj v tejto oblasti odbornej činnosti čestne zaraďujú do európskej kultúrnej sféry.


Prvá slovenská kuchárska kniha

Krátky úryvok


Kuchárska kniha obsahuje 1500 vecne členených receptov. Pravda, autor ako dobrý odborník a vlastenec nezabúda ani na výchovné ciele, na dobrú odbornú výchovu mladého pokolenia kuchárok, kuchárov, gazdiniek. Preto zdôrazňuje na mnohých miestach ekonomické využitie času, účelnú prípravu a organizáciu práce pri príprave jedál, vhodné a racionálne využívanie materiálov, surovín i finančných zdrojov v prospech rodiny a spoločnosti (Žiadne plytvanie!!!)
Zaujímavá je aj autorova charakteristika slovenských žien v 19. st. Píše, že Slovensky (asi mestské ženy) radšej čítajú romány, noviny, hrajú na klavieri, venujú sa spoločenskej činnosti, len nie a nie vziať varechu do ruky a krútiť sa okolo sporáka. Ján Babilon pokladá toto remeslo za umenie (Kochkunst). Bol budapeštianskym mešťanom, ale pochádzal z Gemera z mnohodetnej rodiny a životom sa predieral ako sirota. V Pešti mal reštauráciu, kde sa schádzali popredné slovenské kultúrne osobnosti.
Tento výtlačok kuchárskej knihy je z r. 1989.

A takto sa čítajú obrázky :)

Ako sa čítajú obrázky :)

Pozrite aj: Ako sa to všetko začalo...



Komentáre

Obľúbené príspevky