Indočínske momos

Vitaj január! Mám Ťa veľmi rada! A vieš čo? Máme toho veľa spoločného. Si prvý v roku. Každý od Teba veľa očakáva. Vkladá do Teba nádeje. Viem, o čom píšem. Tiež som prvá zo 4 súrodencov. Nároky a očakávania... Kto to tiež pozná? Ako rastiete, vidíte, že nároky na mladších súrodencov klesajú... (mami, toto nečítaj ...)




My sa chodíme už vyše 10 rokov vždy v januári na pár dní bežkovať. Zima býva už konečne taká riadna zima. A ja mám aj vďaka vegánskemu januáru #veganuary #veganuary2021 omnoho väčšiu chuť tvoriť v kuchyni. Dnes som len zrecyklovala môj starý rcp. Nájdete ho tu na blogu pod názvom Taštičky s paradajkovo-cibuľovým chutney v príspevku z roku 2014. V jeho závere sa dočítate aj niečo o nám menej známych indických koreninách, ktoré sú v recepte použité a ich účinkoch na naše zdravie. Odkedy sme sa vrátili z Indie je našou každoročnou stálicou.

Toto jedlo sa volá #momos . Čo je vlastne MOMOS? Ide o druh východo a juhoázijskej parenej knedle plnenej na slano ako taštičky. Momos pochádza z juhozápadnej čínskej oblasti Tibetu, Bhutánu, Nepálu, severoindickej oblasti Ladakhu, severovýchodných indických oblastí Sikkim, Assam a Arunáčalpradéš a východoindickej oblasti Darjeeling. Je populárny v širšom regióne indického subkontinentu.

Tentokrát som však oproti pôvodnému receptu urobila malé úpravy. Do plnky som navyše dala hrsť mungo klíčkov. A parila som ich na naolejovanej panvici, z jednej časti som ich mierne pripiekla. Sú jedna báseň. Práve pre toto mu dávam priestor v novom príspevku a zhrniem tu všetky dôležité informácie. Na mojom IG má toto jedlo rovnako špeciálne miesto na nástenke a je doplnené videami z prípravy jedla.





Príprava jedla je trošku zdĺhavejšia, no stojí za to. Recept vám napíšem v takom poradí, aby bol z časového hľadiska najmenej komplikovaný a jednotlivé úkony do seba navzájom zapasovali. Poďme teda na to!

Suroviny na plnku
  • 1 Š bielej kapusty - najemno nasekanej
  • 1  mrkva - nasekaná/ nastrúhaná
  • 3 strúčiky cesnaku - nesekané
  • hrsť mungo klíčkov
  • 1 cibuľa
  • 1/4 ČL cukru
  • čierne korenie
  • 1 PL sójovej omáčky
  • 1/2 ČL soli
  • 1 PL oleja
  • na dochutenie cíbiky z mladej cibuľky, pažítka, vňate (voliteľné)

Príprava plnky

Rozohrejeme panvicu s olejom, cibuľku orestujeme, pridáme nasekaný cesnak, cukor, zeleninu, klíčky, tieto orestujeme, prikryjeme a podusíme cca 5-10 min. Potom pridáme sójovú omáčku, necháme prevrieť, tekutinu odpariť a odstavíme. Nakoniec ak máme, primiešame zelené vňate. Keď zmes úplne vychladne, môžeme začať s výrobou taštičiek.




Suroviny na taštičky
  • 1,5 Š múky (300 ml - mililitrov, odmerať v odmerke)
  • 1 ČL soli
  • 2 PL oleja
  • voda podľa potreby (prilievame po troche a postupne, najprv 100 ml a potom podľa potreby)
Vypracujeme cesto, urobíme cestovú guľu a necháme ho odstáť kým pripravená plnka vychladne. Medzitým si pripravíme chutné chutney (čatní).


Výroba taštičiek

Z cesta kúsok odtrhneme, vyformujeme v dlaniach guľku. Takto si pripravíme cca 14 guličiek, ktoré následne na doske (stačí malá) vyvaľkáme, naplníme vychladnutou zmesou a vyformujeme taštičku, resp. iný tvar, guľočku, batôžtek a pod. Googlite a pozrite aj You Tube, aké rôzne tvary momos existujú. 





Taštičky pripravujeme ako parené buchty/ knedľu - na "paráku" nad parou (je vhodné si ho vyložiť papierom na pečenie, aby sa neprilepili), cca 5 min. Potom prelejeme rozpusteným maslom/olejom. 
Ďalšou možnosťou prípravy (pre mňa s chutnejším výsledkom) je taštičky uložiť na rozohriatu panvicu potretú olejom. Necháme ich takto aspoň 2 minúty a následne na rozhorúčenú panvicu šplechneme asi 0,25 dcl vody , voda začne vrieť a sparí sa a v tejto chvíli rýchlo panvicu zakryjeme prikrývkou, aby nám para zostala v panvici/ hrnci a taštičky sa sparili. Zase ich takto necháme približne 2 min. Môžeme ich nechať zapiecť do chrumkava. Potom ich otočíme ich na druhú stranu. Postup buď zopakujeme, alebo ich len trošku prehrejeme, aby nezostalo cesto z druhej strany surové. Tento spôsob som praktizovala ja. Ak by som ich nechala opiecť do chrumkava z oboch strán, stvrdli by. V tomto prípade nie je potrebné momos mastiť.

Momos podávame s chutney.


Suroviny na chutney
  • 2 cibule
  • 2 paradajky
  • 1 malá chili paprička/ 1/4 ČL mletej
  • 1 ČL mletej červenej papriky sladkej
  • soľ
  • 1 PL oleja
  • 1/2 ČL čiernych horčičných semienok
  • 1/4 Š vody
  • štipku asafoetidy
  • 1 PL červenej lúpanej šošovice
Postup

Cibuľu a rajčiny nakrájame na kocky, chili nasekáme a všetko spolu rozmixujeme bez vody na kašu. Na panvici rozohrejeme olej, pridáme semienka horčice a šošovicu, pražíme a keď začnú praskať, pridáme mletú červenú papriku,  prilejeme rozmixovanú zmes, vodu, asafoetidu a soľ. Varíme 5-10 min. (alebo do zmäknutia šošovice) na požadovanú konzistenciu. Podľa toho  prispôsobíme aj množstvo vody. Chutney by malo mať hustejšiu konzistenciu a v žiadnom prípade by v ňom nemala stáť voda.



Komentáre

Obľúbené príspevky